حجاب وهویت فرهنگی

حجاب مصونیت است . مصونیت از گناه . پس بیایید این فرصت ها را بشناسیم

حجاب وهویت فرهنگی

حجاب مصونیت است . مصونیت از گناه . پس بیایید این فرصت ها را بشناسیم

تاریخچه پوشش در جهان (2)



 

آلمان قرون میانه
 

پیراهنهای مردانه تا مچ پا، و زنانه تا روی زمین بود. (همان، ص 93)
در اواسط سده ی چهاردهم، کت هاردی مردانه عرضه شد؛ با این تفاوت که قد دامن آن بلند، و تا روی زمین می رسید. (همان، ص 94)
در آن زمان زنان لوازم آرایش مصرف نمی کردند. (همان، ص 95)


ادامه مطلب ...

تاریخچه پوشش در جهان(1)



تاریخچه پوشش و عفاف
 

بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است. مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند، یاد می کنند.

ادامه مطلب ...

بهترین نوع حجاب ، در ایران

حجاب در خصوص پاکی و خلوص است، اما در مورد اکثر کشورهای مسلمان من‌جمله اندونزی، حجاب تنها به عنوان یک نماد و شاخص مد است برای اینکه نشان بدهید که شما مسلمان هستید. حجاب ظاهر و تجهیزات متفاوتی دارد، اما به نظر من بهترین نوع حجاب، چادر ایرانی است. این حجاب زیبائی و پاکی را نشان می‌دهد.


ادامه مطلب ...

دغدغه ای برای حکومت ها!


در عصر ارتباطات و ماهواره و دورانی که روابط مدرن جایگزین ارتباطات محدود و رو در روی گذشته شده اند؛ عصری که هیچ محدودیتی از قبیل اطلاعاتی، دیداری یا شنیداری مفهمومی ندارد؛ یکی از مسائل مهم جوامع مذهبی بحث پوشش و حجاب است؛ که این موضوع در سال های اخیر تبدیل به دغدغه ای خاص برای حکومت ها شده است. برای کشور اسلامی مثل ایران به جهت رعایت نشدن آن توسط عده ای و برای کشورهایی چون امریکا ، فرانسه ، انگلیس و ... برای رعایت کردن آن توسط برخی، که البته این اندک افراد در این سال ها رو به افزایشند.

ادامه مطلب ...

چادر ایرانی کدام چادر است؟

سایت تبیان :

یکی از مسائلی که امروزه در باره ی لباس خانم ها مطرح است ، بحث پوشش برتر و اینکه آیا چادر واقعا پوشش برتر است یا نه ،می باشد . برای بحث پیرامون این موضوع مهمان سرکار خانم نیلچی زاده بودیم .


ادامه مطلب ...

پوشش در عهد ایران باستان

در فرهنگ واژه‏نامه فارسى میانه (پهلوى) ص‏94 (از انتشارات دانشگاه تهران) به واژه «چِوَتور» (چادر) برمى‏خوریم به معنى لباس و پوشش که از واژه‏هاى پهلوى است و نشان مى‏دهد که چادر از ابتداى دوره ساسانیان و حتى قبل از آن دوره کاربرد داشته است زیرا براى آن واژه‏اى به وجود آمده است و آن را به کار مى‏برده‏اند.

ادامه مطلب ...

پوشش زنان در نظام اسلامی

منبع:روزنامه کیهان
در سده اخیر موضوع پوشش زنان همواره مورد توجه جوامع اسلامی، اندیشمندان و رهبران فرهنگی و دولت ها بوده است.

ادامه مطلب ...

حجاب در ادیان

بر اساس جهان‏بینی ادیان الهی که انسان خلیفه خداوند و مرکز و محور جهان هستی است و رسالت کسب معرفت و تهذیب نفس و اصلاح جامعه را بر دوش دارد و حیاتش در جهان آخرت نیز ادامه دارد، باید جسم زن و چشم مرد پوشیده گردد تا غرایز شهوانی مهار و کنترل شود و استعدادهای معنوی و عقلانی بشر در پرتو رهیافت‏های فطری و هدایت‏های  حیانی شکوفا گردد.

 گرچه انتخاب لباس و پوشاک برآیند اندیشه و اراده آدمی است، ولی بر بینش و اراده انسانی نیز تأثیر می‏گذارد و می‏تواند به عنوان زمینه‏ساز تعالی یا انحطاط فردی و اجتماعی نقش آفرینی نماید.. و بنا به گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‏ها و آیین‏های جهان، حجاب در بین زنان، معمول بوده است. هرچند حجاب در طور تاریخ، فراز و نشیب‏های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ‏گاه به‏طور کامل از بین نرفته است. اگر به لباس ملّی کشورهای جهان بنگریم، به خوبی حجاب و پوشش زن را در آن می‏بینیم..در آیین زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام ـ که این مقاله قصد  دارد  به بررسی آنها بپردازد  ـ حجاب بر زنان امری لازم بوده است. کتاب‏های مقدس مذهبی، دستورات و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، بهترین شاهد و عالی‏ترین گواه بر اثبات این مدعاست.

ادامه مطلب ...

کشف حجاب

کشف حجاب در ایران نیز پدیده خودجوش داخلی نبود و محرک‌های خارجی داشت. این پدیده ناشی از تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی تحت عنوان «تجددخواهی» در میان ایرانیان، به ویژه کسانی است که افکار و زندگی غربی را تجربه کرده‌اند. در این بین اراده دولتمردان نقش مکمل داشته و در اشاعه آن تأثیر بسزایی داشته است. این مقاله به بررسی روند تاریخی کشف حجاب می پردازد.

ادامه مطلب ...

عفت در سیره پیشوایان

راغب اصفهانی در لغت نامه «مفردات» می‏گوید: «عفّت حالتی در نفس است که انسان را از غلبه شهوت باز می‏دارد.» در لغت نامه «التحقیق» آمده: فرق بین عفت و تقوا این است که عفّت به معنای حفظ نفس از شهوات انسانی است ولی تقوا یعنی حفظ نفس از انجام گناهان. بنابراین عفّت یک حالت درونی است، ولی تقوا بر اعمال خارجی نظارت دارد.(4)

ادامه مطلب ...

فطرتی برای آرامش زنان

اگر زن در توجه به زیبایی ظاهری و خودآرایی افراط کند، کم‏کم به حدّی می‏رسد که بیمارگونه به تجمّل و آرایش می‏پردازد و هیچ‏گاه احساس ارضا و سیری نمی‏کند.
شهید مطهّری در این‏باره می‏نویسد: «روح بشر فوق‏العاده تحریک‏پذیر است. اشتباه است که گمان کنیم تحریک‏پذیری روح بشر محدود به حد خاصّی است و از آن پس آرام می‏گیرد. همان‏گونه که بشر ـ اعم از مرد و زن ـ در ناحیه ثروت و مقام، از تصاحب ثروت و تملّک جاه و مقام سیر نمی‏شود و اشباع نمی‏گردد، در ناحیه جنسی نیز چنین است. هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هیچ دلی از هوس سیر نمی‏شود. و از طرفی، تقاضای نامحدود ، خواه ناخواه، انجام ناشدنی است و همیشه مقرون است به نوعی احساس محرومیت، دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود، منجر به اختلالات روحی و بیماری‏های روانی می‏گردد».

ادامه مطلب ...

جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران

بدون تردید جهان بینی و انسان شناسی هر فرهنگ و مکتب، نقش اساسی و مهمّی در انتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد. تاریخچه پوشش در ایران نیز پیوندی عمیق با حجاب، به معنای پوشش کامل و زیبایی شناسی و زیبایی دوستی دارد.


 

ادامه مطلب ...

طرح مدولباس رضاخان پهلوی!

کشف حجاب،تحمیل لباس وکلاه اروپایی،استعمال عناوین غربی درادارات وموسسات دولتی وهمچنین اعزام پی درپی دانشجویان ایرانی به اروپا ازجمله سیاستهای حکومت رضاخانی بوده که درجهت جایگزینی فرهنگ اسلامی با فرهنگ اروپایی به کارمی گرفت.


ادامه مطلب ...

بررسی حجاب ایرانیان باستان قبل از ورود اسلام به ایران

حجاب در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند وجود داشته است و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته و به وسیله اسلام

پیدا شده است .


ادامه مطلب ...

قانون شدن حجاب در کشور به روایت تقویم

نگاهی گذرا هم به چگونگی قانونی شدن



15 اسفند 57

هنوز یک ماه هم از پیروزی انقلاب نگذشته است. زنان بی‎حجاب در اداره‎‎ها و سازمان‎‎های مختلف فعالیت می‎کنند و این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از انقلابی‎‎ها شده است. امروز امام (رحمت‎الله‎علیه) اولین نطق تاریخی‎شان را درباره مسأله حجاب انجام می‎دهند و می‎فرمایند: «وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‎‎های اسلامی نباید زن‎ها لخت بیایند. زن‎ها بروند؛ اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند.»

ادامه مطلب ...

وضعیت پوشش زن ایرانی پیش از انقلاب اسلامی


یکی از پدیده های بسیار مؤثر بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران مسئله کشف حجاب بود؛ مسئله ای که شاید بتوان آن را در نوع خود یک اقدام منحصر به فرد در تاریخ این کشور دانست که توسط رضا شاه بعد از دیدار از ترکیه اجرا شد.
پس از اعلام کشف حجاب، علما و عامه ی مردم به مخالفت شدید با آن برخاستند:
در حومه تهران و شهرهای بزرگ مقاومت بسیار زیاد بود. در خراسان تظاهراتی علیه رفع حجاب برپا گردید. مردم در صحن حضرت رضا علیه السلام متحصن شدند و ( قتل عام معروف مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد) آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، زعیم حوزه علمیه قم، مطلب را با وحشت تلقی کردند و از غصه این موضوع بیمار گردیدند و حدود یک سال پس از کشف حجاب از همان بیماری از دنیا رفتند. (مؤسسه فرهنگی قدر ولایت. 1373، ص125)

ادامه مطلب ...

کشف حجاب در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Rezaschahwifedaughters.jpg/220px-Rezaschahwifedaughters.jpg


روز ۱۷ دی ملکه پهلوی و دخترانش در راه پیوستن به رضا شاه در دانشسرای دختران


 

ادامه مطلب ...

حجاب و استحکام پیوند خانواده

«فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، ... اینست که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار برود. در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می‌رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت، پایه گذاری می‌شود.» (همان، ص 74)
علت این که جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می‌شود، جواب می‌دهند که حالا زود است، ما هنوز بچه‌ایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند، همین (آزادی کامیابی جنسی) است.


ادامه مطلب ...

شخصیت زن ایرانی در دنیا بی‌نظیر است

بانوی اندیشمند آلمانی

شخصیت زن ایرانی در دنیا بی‌نظیر است


  اندیشمندان آلمانی ، کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، بازدید

جمعی از اندیشمندان آلمانی از کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی بازدید کردند. 

 

ادامه مطلب ...

الگوهای حجاب در فرهنگ دینی و ملی 1

بانوی مجتهده سیده نصرت امین

........................................................

ایشان که سراسر عمر پر برکتش را صرف تعلیم و تعلم معارف اسلامی کرد، نمونه منحصر به فرد یک اسوه و راهنمایی ارزنده برای نسل امروز، خصوصا دختران و بانوان کشور ماست. بانو امین تألیفات گران قدری در رشته‏های تفسیر قرآن، حدیث، حکمت، فقه، اصول و اخلاق از خود به یادگار گذاشته است. و از طریق حوزه علمیه خواهران و دبیرستان دخترانه پایه‏گذار حرکت علمی و معنوی زنان در عصر خود شد. شخصیت علمی و تقوایی این عالم ربانی خود حجتی است بر اینکه زنان متعهد جامعه اسلامی می‏توانند با طی مدارج عالی علم و معرفت، منشأ خدمات عظیم و ارزشمند علمی و فرهنگی قرار گیرند و در عرصه تربیت و تعلیم جامعه نیز پیشتاز باشند.

ادامه مطلب ...