السلام علیک یا
سلام بر تو ای زهرای اطهر !
سلام بر تو ای قامت بلند اندیشه ،
سلام بر تو ای برترین بانوى هستى ،
سلام بر تو ای کوثر گواراى جویندگان آب حیات ،
سلام بر تو ای الگوى بى بدیل رهروان راه کمال ، .....
سلام بر تو ای زهرای اطهر !
سلام بر تو ای قامت بلند اندیشه ،
سلام بر تو ای برترین بانوى هستى ،
سلام بر تو ای کوثر گواراى جویندگان آب حیات ،
سلام بر تو ای الگوى بى بدیل رهروان راه کمال ، .....
امشب آسمان مدينه نورافشان است، گوئي زمين و زمان، در تب و تاب حادثه اي عظيم لحظه شماري مي كنند. هر لحظه كه مي گذرد، بر اين اضطراب و هيجان دروني افزوده مي شود. جهان آبستن وجود نازنيني است كه دنيا براي او و به خاطر او آفريده شده است.
قدسيان آسماني براي تولد اين كودك شيرين، آسمان را آذين بسته اند و به مدح و ستايش اين دردانه خلقت دست افشان و پاي كوبان و هلهله كنان به شادباش و تهنيت مشغولند، چرا كه اين نوزاد، روزي آبروي زنان عالم خواهد بود و زنان از اين پس با افتخار به او مباهات خواهند كرد.
¤ ¤ ¤
در انديشه ام كه چه بنويسم؛ گويي كه زبانم را بسته اند، دستانم، زبانم، بيانم، افكارم همه و همه عاجز شد از نوشتن براي تو.
براي تو كه سراسر پاكي، مهرباني، عشق، صداقت، طهارت، عطوفت و مهر و صفايي.
اي ام ابيها(س)، اي مادر پدر، اي كه تمام اقيانوس ها و درياها مهر تواند، اي كه نجابت از تو معنا يافت، اي بانوي آب و آيينه، اي فاطمه، اي مادر حسن و حسين(ع)، اي مادر زينب(س).
هیچ کس هم با نام آزادی دیوار خانه ی خود را بر نمی دارد وشبها در حیاطش را باز نمی گذارد چون خطر رخنه ی دزد جدی است .
هیچ صاحب گنج وگوهری هم جواهرات خود را بدون حفاظ در معرض دید رهگذران نمی گذارد تا بدرخشد جلوه کند وچشم ودل برباید چون خود جواهر ربوده می شود .
فاطمه یعنی شرف،یعنی حجاب, فاطمه فخر زنان، روز حساب
فاطمه یعنی رضای کردگار
شاهکار خلقت پروردگار
همانگونه كه بیتوجهی به غریزه خودنمایی و تبرّج برای زن زیانبخش است، خودنمایی و تبرّج بیش از اندازه و خارج از چهارچوب حجاب نیز زیانبخش خواهد بود و سلامت روانی زن را به مخاطره میاندازد. این مطلب دقیقا مانند این است كه بگوییم: غذا خوردن برای سلامتی ضرورت دارد، اما زیادهروی و عدم رعایت قانون غذا خوردن مضر است.
در ارضای نیازهای روانی نیز باید جانب اعتدال رعایت شود، زیرا هرگونه زیادهروی در آن موجب از دست رفتن انرژی روانی انسان میشود و سلامت روانی او را مختل میسازد. البته تفاوتی كه در ارضای نیازهای روانی، مثل نیاز به خودنمایی و تبرّج در زن، با نیازهای جسمانی مثل نیاز به غذا خوردن وجود دارد این است كه اینگونه نیازها سیریناپذیرند و اگر انسان در ارضای آنها حد افراط را در پیش بگیرد، نه تنها نیاز او برطرف نمیشود، بلكه روز به روز تشنهتر شده، تمام فكر و ذهن او را به خود مشغول میكند.
باگذشت سی سال از انقلاب اسلامی ایران، مساله حجاب درکشور از جایگاه خوبی برخوردار نیست و هنوز با مشکلات فراوانی روبروست. به نظر می رسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن نیاز به هم سویی و وحدت عمل مؤسسات و ادارات به خصوص رسانه و مراکز آموزشی می باشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند. باید زنان جامعه دریابند که تنها راه پویایی و مشارکت زنان در جامعه استفاده از حجاب اسلامی است. در این نوشته سعی می شود راهکارهای عملی برای گسترش حجاب از طریق رسانه و مراکز آموزشی ارائه شود تا با بکار بستن آن جامعه اسلامی- ایمانی داشته باشیم. اینک با هم مطلب را از نظر می گذرانیم:
«اسوه» در لغت؛ به معنی پیشوا، رهبر، مثال و نمونه است. در قرآن نیز درباره زنان نمونه آمده است:
و خداوند برای مردم باایمان، همسر فرعون را مثل می زند. آن گاه که گفت: پروردگارا! مرا نزد خود در بهشت جای دِه و از فرعون و کردارش نجاتم بخش و از مردم ستم پیشه رهایم ساز. (و سرمشق دیگر) مریم دختر عمران (است)؛ آن که دامنش را پاک نگاه داشت و ما از روح خویش در او دمیدیم و نشانه های پروردگار و کتاب هایش را تصدیق کرد و از پارسایان بود. (تحریم: 11 و 12)
یکی از نتایج مهم حجاب و پوشیدگی که در سلامت روانی زن تأثیر مستقیم دارد، بلوغ و تکامل روانی و شخصیتی زن است. یکی از روانشناسان بین نتایج حجاب و عوامل بلوغ روانی در زن مقایسهای انجام داده و به نتایج جالبی رسیده است. او در کتاب خود مینویسد که بیشتر روانشناسان مانند فروید، اریک فروم، پیاژه، کولبرگ، اریکسون و غیره مراحل و ادوار تکامل روانی انسان را به پنج دوره تقسیم کردهاند این مراحل عبارتاند از:
1. مرحلهی گیرندگی غیر فعّال؛ 2. مرحلهی گیرندگی فعّال یا رشد احساسهای بچهگانه؛ 3. مرحله رشد عضلانی؛ مرحلهی تحرّک و آغاز تشخیص هویت یا دوران نهان تناسلی؛ 5. مرحلهی کمال هویت زنان یا مردان.
سوال:
حجاب اسلامي در چه چيزهايي تعريف مي شود؟
پاسخ:
شايسته است پيش از پرداختن به پاسخ اين پرسش، توضيح كوتاهي دربارة حجاب و حدود آن ارائه گردد تا براساس آن بتوان به نحو خوبتري مصاديق عيني و خارجي آن را بيان كرد. حجاب از نظر لغوي به معناي پرده است و لذا در متون فقهي اصلاً به مفهوم پوشش زن مسلمان به كار نرفته و بدين منظور از واژه «ستر» بهره گرفته شده است. از اين جهت، علي رغم اينكه از نظر عرفي به معناي پوشش زن به كار مي رود، اما قدري داراي ابهام بوده و گمراه كننده است. چون ممكن است، بخاطر معناي لغوي آن چنين تصور شود كه معناي باحجاب بودن زن مسلمان اين است كه وي پرده نشين باشد و از حضور در صحنههاي سياسي و اجتماعي محروم گردد. در حالي كه واقعيت غير از اين است و زن مي تواند با حفظ پوشش لازم، در اين عرصه ها حضور يابد.
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیفتر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده میشوند و در نگاه اول به نظر میآید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامهها به نکته قابل توجهی میرسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را اینگونه تعریف کردهاند: �الحجاب، المنع من الوصول� حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن میشود.(۱)
برخی گفتهاند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آیه شریفه �و من بیننا و بینک حجاب�(فصلت، آیه ۵) را ذکر کردهاند. در دیگر کتابهای لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشتهاند: امراه محجوبه؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی.(۲)
يكي از ارزشهاي والاي انساني و اسلامياي كه سرچشمه ارزشهاي ديگر، و موجب آثار درخشان معنوي است، خوي عفّت ميباشد كه ميتوان آن را يكي از پايههاي اخلاق و صفت كليدي اي براي عقب زدن رذايل و سوق دهنده به سوي تكامل و درجات عالي و كمالات متعالي دانست. در قرآن و روايات از اين خصلت، بسيار تمجيد شده و سيره پيشوايان معصوم(ع) نيز سرشار از اين خصلت نيكو است. با اين اشاره به مطالب زير ميپردازيم: معناي عفّت عفّت در اصل به معناي خويشتن داري، تسلّط بر نفس و نقطه مقابل شهوت پرستي و شكم پرستي است