حجاب وهویت فرهنگی

حجاب مصونیت است . مصونیت از گناه . پس بیایید این فرصت ها را بشناسیم

حجاب وهویت فرهنگی

حجاب مصونیت است . مصونیت از گناه . پس بیایید این فرصت ها را بشناسیم

راز حجاب





چرا حجاب؟


در مقام اجمال باید گفت حجاب بر اساس جهان بینی توحیدی اسلام و در راستای رسیدن انسان به کمال است و مطابق با فیزیولوژی و روان شناسی زن و مرد و با توجه به قدرت شگرف غریزه جنسی و کنترل و تعدیل آن تشریع شده است.


و اما در مقام تفضیل؛ لباس و پوشش پدیده ای است که به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیایی زمین گسترش دارد و از دیرباز در اقوام و ملل مختلف نوعی پوشش وجود داشته است. ولی متأسفانه در غرب با گسترش تفکر لیبرالیسم جنسی و رواج کامیابی نامشروع، «برهنگی» فراگیر شده که امروزه شاهد پیامدهای منفی آن هستند.


لباس و پوشش جدای از حفظ بدن و آراستگی آن دارای آثار فلسفه ای عمیق است و رابطه مستقیمی با فرهنگ مردم دارد. در هر جامعه ای نوع و کیفیت لباس زنان و مردان علاوه بر آنکه تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی است، قویاً تابع جهان بینی و ارزشهای حاکم بر فرهنگ آن جامعه و حتی مبیّن آن جهان بینی است.

لذا مذاهب مختلف در نوع لباس مردم نقش مؤثری دارند و در اسلام نیز بر لزوم پوشیدگی و حجاب بویژه برای زنان تأکید شده و در قرآن کریم بر رعایت آن تصریح گردیده است (آیه ۳۱ سوره مبارکه نور و آیات ۵۹ و ۶۰ سوره مبارکه احزاب).


برای روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان توجه به مطالب ذیل لازم است:

۱- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینی: بر اساس فرهنگ اسلامی، انسان موجودی است که برای رسیدن به کمال و معنویت خلق گردید. لذا اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز بویژه غریزه جنسی و توجه واقعی به هر یک از آنها در حدّ حاجت طبیعی، سبب شکوفایی همه استعدادهای انسان شده و او را به سوی کمال سوق داده است.

۲- توجه به ساختار فیزیولوژی انسان: نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه ای مستقیم با تفاوتهای جسمی و روحی زن و مرد دارد. در تحقیقات علمی در فیزیولوژی و روان شناسی زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرکهای چشمی شهوت انگیز، حساس ترند و چون ترشح هورمون های جنسی در مرد صورتی یکنواخت و بدون انقطاع دارد مردان بصورتی گسترده تر تحت تأثیر محرکهای شهوانی قرار می گیرند؛ اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و از این گذشته چون هورمونهای جنسی زن بصورت دوره ای ترشح می شوند و بطور متفاوت عمل می کنند، تأثیر محرکهای شهوانی بر زن صورتی بسیار محدود دارد و نسبت به مردان بسیار کمتر است. بر مطالب مذکور قدرت شگرف غریزه جنسی میان غرایز را نیز اضافه کنید.

با دقت بر مطالب فوق، فلسفه حجاب بخوبی روشن می شود. حجاب در اسلام از یک مسأله کلی و اساسی ریشه گرفته است. اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی چه بصری و لمسی و چه انواع دیگر به محیط خانوادگی و در چارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع، تنها برای کار و فعالیت باشد.

بر خلاف سیستم غربی که کار و فعالیت را با لذت جویی جنسی به هم می آمیزد، اسلام قایل به تفکیک میان این دو محیط است و برای تأمین این غرض، پوشش و حجاب را توصیه نموده است؛ زیرا بی بندوباری در پوشش به معنای عدم ضابطه در تحریک غریزه و عدم محدودیت در روابط جنسی است که آثار شوم آن بر کسی پوشیده نیست.


منبع:انجمن تخصصی آیه های قرآن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد