حضرت امام خمینی (ره):
اگر خدا به داد این ملت نرسیده بود خوابهایی بسیار وقیحانه برای ملت دیده بودند.
خدا می داند که در کشف حجاب چه جنایتهایی اینها کردند، حتی به علمای بزرگ
هم پیشنهاد می کردند که شما مجلس بگیرید با خانم هایتان، با زنهایتان
بیایید در مجلس... خدا می داند که به این ملت ایران چه گذشت. در این کشف
حجاب انسانیت را پاره کردند. آزادی زن در منطق شاه یعنی به انحطاط کشیدن زن
از مقام انسانی او و در حد یک وسیله با او رفتار کردن... یعنی پر کردن
زندانها از زنان ایرانی که حاضر نیستند به پستی های شاهانه تن بدهند.
(حکایت کشف حجاب ج 1، ص 12 و 13 و 122 و 123 و 138)
داستان غم انگیز کشف حجاب در ایران
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
تهاجم فرهنگی علیه ملت ما مشخصاً از دوران رضاخان شروع شد. البته قبل از او
مقدمات تهاجم فراهم شده بود. قبل از او کارهای فراوانی کرده بودند و
روشنفکرهای وابسته را در داخل کشور کاشته بودند... ملت ایران باید تاریخچه
این 150 - 200 سال اخیر، از دوران اواسط قاجار و جنگهای ایران و روس به بعد
را بخوانند و ببینند چه حوادثی در این کشور روی داده است. یکی از این
حوادث، ایجاد جریان روشنفکری وابسته است.
علم هم تجربه کرده است...
جاذبه زن و مرد
علم هم تجربه کرده است...
امام رضا (علیه السلام) درباره ی فلسفه حجاب می فرماید:
جامعه ایران در عصر قاجاریه وارد مرحله جدیدی از تحول و تغییر سیاسی اجتماعی گردید که با دوران ماقبل آن تفاوت چشمگیری داشت. شکل گیری حرکت مشروطه خواهی ایرانیان بر تحولات سیاسی آینده ایران تاثیرات زیادی بر جای گذاشت. حکومت مستبد پادشاهی در طول تاریخ بر زندگی سیاسی و اجتماعی ایرانیان اثرات منفی و زیانباری گذاشته بود. اعمال یکجانبه قدرت و پاسخگو نبودن حاکمان در قبال اقدامات و کارهای خودسرانه و بی قید و بند، انزجار و سیاست گریزی را در میان توده های مردم فراهم آورده بود. نگرش و شیوه حکومت پاتریمونیال (پدرسالاری) و بازتاب آن بر حوزه اجتماعی جامعه، زنان را بیشتر از مردان در رنج و مشقت قرار می داد. اگر مردان اجازه ورود و مشارکت حوزه سیاسی را نداشتند، در عوض در حوزه اجتماع راحت و آسان تر می توانستند به اقدامات گروهی و جمعی دست بزنند اما زنان نه تنها در حوزه سیاسی بلکه در حوزه اجتماعی هم از قدرت منسجم شدن و حرکت جمعی در جهت تحقق خواسته ها و تقاضاهای زنانه برخوردار نبودند. از نیمه دوم قرن نوزدهم، به ویژه در عصر ناصری حرکت های مخالفت گرایانه با تصمیمات سیاسی کارگزاران حکومتی و عمال آن ها پدیدار گردید. در واقع این مخالفت ها سبب حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در کنار مردان گردید.
ادامه مطلب ...سیمین دخت بهزادپور کارشناس مسائل زنان در سازمان مدیریت و برنامه ریزى مطرح کرد؛اشاره: حجاب اسلامى و نحوه ارائه آن در یک جامعه اسلامى یکى از مباحثى است که همواره مورد دقت و تامل مردم و مسئولان فرهنگى کشور است
ادامه مطلب ...فاطمه یحیایی
تانیا پولینگ
هاجر حسینی
چارلی چاپلین هنرپیشه معروف جهان، در نامهای خطاب به دخترش مینویسد:
«دخترم برهنگی بیماری عصر ماست ... انسان باش، پاکدل و یکدل ... .»(1)
فاطمه یحیایی
تانیا پولینگ
هاجر حسینی
ادامه مطلب ...نویسنده: داود زاده علی
آیا به این موضوع که مردان چه نقشی درمحیط خانواده واجتماع درخصوص
رعایت حجاب توسط زنان و دختران ( البته زنان ودخترانی که منتسب به آنها می
باشند ، مانند همسر وفرزندان دختر ) می توانند داشته باشند ، اندیشید ه اید
؟
کشف حجاب زنان در دوره رضاخان، خواهناخواه شباهت به همان شیوهای دارد که اروپاییان در مورد مسلمانان اندلس (اسپانیای فعلی) به کار بستند تا از طریق ترویج بیبندوباری و شهوترانی مسلمانان فاتح و پرشور را به قهقرا ببرند. امامخمینی(ره) تاکید میکرد استعمارگران برای بهیوغکشیدن ما ابتدا «به سراغ زنان ما آمدند» تا جامعه را از داشتن مادران خوب و متقی و دانا محروم سازند. مقاله حاضر گوشههایی از سیاستهای استعماری در قبال زنان ایران و نتایج اسفبار تاریخی آن را بازگو میکند.
هان ای مردم! همانا ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را به هیئت اقوام و قبایلی در آوردیم تا با یکدیگر انس و آشنایی یابید. بیگمان گرامیترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست که خداوند دانای آگاه است.»(1)
قبل از آنکه کشف حجاب جنبه رسمی به خود بگیرد علما و مردم مشهد مقدس مقاومت شدیدی در مقابل این حرکت از خود نشان دادند. روحانیان به سال 1314ه .ش در این ماجرا پیشقدم بودند و اقدام رضاخان را مقابله با اسلام تلقی نمودند. علما و مجتهدان مشهد خصوصا آیتاللّه حاجآقا حسین قمی، سیدیونس اردبیلی و میرزامحمد آقازاده جلسات متعددی برگزار مینمایند و توطئه حجابزدایی و برپایی جشن کشف حجاب را مورد بررسی قرار میدهند.
سموم خزان
استکبار جهانی برای دستیابی به ذخایر انسانی و اقتصادی کشورهای اسلامی، سد استواری را در مقابل خود احساس نمود که ریشه در هویت دینی، ارزشهای معنوی و بنیانهای عقیدتی مسلمانان این نواحی داشت و برای جدا کردن مردم از چنین عامل عزت و اقتدار مذهبی، تصمیم گرفت فرهنگ و سنن مسلمین را مورد تهاجم و یورش تخریبی خود قرار داده تا سلطه سیاسی ـ اقتصادی خود را بر ملل مسلمان تأمین کند.
همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصا خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حقالله از نظر قرآن مطرح است، یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده:
این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن.
آنگاه جامعه به صورتی در میآید که شما درایران می بینید.
خاطر نشان میسازد که محیط خانواده، محیط پرورش است و پرورش فضایلی سالم و پاک را میطلبد، البته توجه دارید که پرورش تنها به پرورش توانایی های ذهنی و جسمی محدود نمیشود بلکه پرورش اجتماعی، اخلاقی و آداب ومعنویت نیز در محیط خانواده فراهم میگردد.